-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30890 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

به كلمهء بر مي خوريم و سؤال پيش مي آيد كه وجه اللّه چيست ؟

وجه در لغت به معناي چهره و صورت است .(1) پس وجه در مورد اجسام و اشيا به كار مي رود, در حالي كه مي دانيم خداوند جسم نيست . پس وجه دربارهء او به چه معنايي است ؟

در كتاب هاي تفسيري , تعبير به به معناي ذات است .(2)

نوشته اند: وجه اللّه به معناي صورت جسماني خداوند نيست ـ كه او صورت جسماني ندارد ـ بلكه به معناي ذات پروردگار است .(3)

در جايي ديگر آمده : وجه هر چيزي عبارت است از سطح بيروني آن از آن جايي كه خداي متعال از جسمانيت وداشتن حجم و سطح منزه است , معناي اين كلمه در مورد خداي متعال , بعد از حذف محدوديت و نواقص امكاني ,عبارت مي شود از: نمود خدا. نمود خدا صفات كريمهء او است كه بين او و خلقش واسطه اند و بركات و فيض او به وسيلهء آن صفات بر خلقتش نازل مي شود.(4)

وجه , اتجاه و روي آوري به خدا است كه مركز تمام توجهات عابد است . وجه به معناي مركز توجهي است كه بنده مي بايست به آن رو كند. آن طور كه در آيه اشاره شد: .(5)

وجه ذات خدا است , كه توجه فطرت ها را به خود مي طلبد.

خدا در همه جا هست و همه جا وجه خدا است , چه در شرق و چه در غرب ; چه در شمال و چه در جنوب ; چه در آسمان و چه در زمين . خداوند همه جا هست , چون او خالق است . پس در همه جا ناظر به مخلوق است . جمله ءامام خميني (س ) يعني شهيد عاشق خدا مي شود و جز به او نمي انديشد وجه خدا مركز توجه تمام عيار شهيد است .شهيد وقتي دست از بهترين سرمايه اش يعني جان , مي شويد, حتماً به تجارتي بالاتر رو آورده و توجّه كاملي به خداداشته است .

(پـاورقي 1.فرهنگ لاروس , ج 2 ص 2164

(پـاورقي 2.تفسير نمونه , ج 1 ص 415

(پـاورقي 3.همان , ج 16 ص 443

(پـاورقي 4.تفسير الميزان , ج 19 ص 201

(پـاورقي 5.بقره (2 آيهء 115

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.